Personal branding: hoe werkt dat eigenlijk?

Melanie Poiesz — 3 Juni 2021
3m
scoop

Personal branding kan worden gedefinieerd als: de persoonlijke formule die op strategische wijze gebruikmaakt van je persoonlijke kwaliteiten, om daarmee een gewenste identiteit neer te zetten die vervolgens je differentiatiestrategie zal ondersteunen. Say what?! Dat kan simpeler. Personal branding is een manier waarop jij zorgt dat jouw plus- en minpunten een samenwerkend geheel vormen, waarbij jouw markt aansluiting vindt bij jou of andersom.

Blijf jezelf en onderscheid je van de rest

In de huidige markt kom je vaak terecht in een competitief veld waarin er veel concurrentie is. Je moet je wel onderscheiden. Doe je dit niet, dan verdwijn je in de massa. Maar om te vertegenwoordigen wie je bent, moet je eerst weten wie je bent. Zo heeft iedereen vast weleens de vier w’s uitgeschreven: wie, wat, waar en waarom. En: we hoeven je ook niet meer uit te leggen waarom deze zo belangrijk zijn. Toch zien we vaak dat het simpelweg zelf beantwoorden van deze vragen, niet leidt tot de essentiële kernwaarden. Dat is ook niet zo gek, want jezelf verkopen voelt misschien ook een beetje raar.

Maar hoe doe je dit dan wel? Een beetje hulp van buitenaf raden we ten zeerste aan. Feedback kun je best aan jezelf geven, maar een ander kan je vaak op kwaliteiten wijzen die je niet zo snel zelf ziet of wil zien.

Vraag door om tot de kern te komen

Toch zelf aan de slag? Probeer dan deze oefening, die ook leuk is voor op een date. Vraag jezelf eindeloos af ‘waarom’ totdat je bij de kern van het antwoord komt.  

Ik verkoop ijsjes. Waarom? Omdat ik gek ben op ijs. Waarom? Omdat het het mooiste en meest veelzijdige dessert is. Waarom? Omdat als je echt weet hoe ijs wordt gemaakt en hoeveel mogelijkheden er zijn, er zich een wereld voor je opent. Waarom? Omdat je dan pas ziet dat het magie is, een klein stukje puur geluk en dat wil ik met de wereld delen!

En plots had je daar de essentie van jouw merk.

Wees eerlijk om authentiek te blijven

Soms is het lastig om jezelf te beoordelen, omdat we onszelf vaak veroordelen. Daarom is het van enorme waarde om jouw personal brand op te zetten met iemand van buitenaf. Bij personal branding ligt de kern bij het kennen van jezelf, zowel in capaciteit als in kwaliteit. Binnen deze componenten zullen bepaalde waarden verschillen. Misschien heb je bijvoorbeeld sterke communicatieve vaardigheden, maar ben je minder goed in delegeren. Of ben je heel sociaal, maar vind je het lastig om dit in te zetten ten bate van je commerciële doelstellingen. Deze verschillen zullen jouw positionering en strategie weer beïnvloeden.

Op het moment dat je dit niet objectief kunt doen, zonder emotionele verbinding (hallo oxymoron), wordt het lastig om jezelf authentiek te branden, een differentiatiestrategie toe te passen of een realistische positie in de markt te claimen. Personal branding werkt dus alleen wanneer je eerlijk bent. Oftewel: authentiek.  

Jouw unieke onderscheidende vermogen ligt in het kennen, vertrouwen en geloven in jezelf. Hoe smeuïg dat ook klinkt. Geen ander kan jou zijn, zoals jij dat bent.

Hulp nodig? We geven regelmatig personal branding workshops bij organisaties op de werkvloer.

Heb je vragen?

Stel ze aan Melanie, onze Brand Consultant

Trek in meer blogs?