Hoe zet je een Facebook-advertentie op?

Iris van Dam — 5 Juni 2021
5m
scoop

Je hebt als bedrijf besloten om advertenties in te zetten om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen en wil Facebook hier als platform voor gebruiken. Voordat je aan de slag gaat met het opzetten van een advertentie, zijn er een aantal zaken waar je over na moet denken. Om je hierbij te helpen zet ik de belangrijkste punten voor je op een rij.

Bepaal je doelstellingen

Voordat je begint met het opzetten van je advertentie is het goed om in kaart te brengen wat je doelstellingen zijn. Je hebt waarschijnlijk een probleemstelling die opgelost moet worden en aan de hand van advertenties wil je deze oplossen. Stel je wil meer merkbekendheid genereren, dan zal je je advertenties ook op die manier in moeten richten. Ligt de focus op het verkopen van producten, dan zal je ook daar weer een manier voor moeten vinden om het tot uiting te brengen. Denk bijvoorbeeld aan een pakkende call to action (afgekort CTA).

Het handige aan Facebook is dat je je doelstelling kunt aangeven. Facebook houdt er dan automatisch zo veel mogelijk rekening mee. Als je bijvoorbeeld wil inzetten op het verhogen van je bereik, dan probeert Facebook de advertentie zo veel mogelijk aan mensen binnen jouw doelgroep te tonen.

Onderzoek je doelgroep

Een doelgroepbepaling is belangrijker dan veel mensen denken. Het zorgt namelijk voor een stevige basis voor al jouw marketingactiviteiten, die je altijd kunt raadplegen. Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen doelgroep, maar het kan nog knap lastig zijn om deze te bepalen. Probeer hier eerst inzicht in te krijgen door onderzoek te doen naar jouw bestaande klanten. Bekijk bijvoorbeeld de data die je al verzameld hebt goed en bepaal aan de hand daarvan hoe jouw doelgroep eruitziet. Heb je een bedrijf waarmee je net begonnen bent? Doe dan goed onderzoek naar jouw concurrenten en de markt.

Als je eenmaal jouw doelgroep hebt bepaald kun je aan de slag met de volgende stap om een Facebookadvertentie op te zetten. Facebook biedt de mogelijkheid om gericht te targeten. Zo kun je onder andere filteren op leeftijd, geslacht, locatie, interesses, opleidingsniveau, functie en gedrag. Je krijgt vervolgens een indicatie te zien van hoe groot jouw potentiele doelgroep is.

Advertentieduur en budget

Nadat je de basis hebt gelegd van je advertentie kan je gaan nadenken over de invulling ervan. Een van deze aspecten is de advertentieduur en je budget. Hoe lang wil je je advertentie laten draaien en wat ben je bereid er aan uit te geven? In Facebook kan je je budget gemakkelijk aangeven, net zoals hoeveel dagen je de campagne wil laten draaien. Je kan een dagbudget instellen of een totaalbudget, welke gespreid is over een aantal dagen. De loopduur van de advertentie kan je uiteraard ook aangeven. Je kan zelfs een bod instellen en hiermee bepalen wat je per conversie wil uitgeven. Facebook zal hoe dan ook nooit méér uitgeven dan dat jij ingesteld hebt als budget. Zo houd je je kosten overzichtelijk.

Hoe worden de advertenties vormgegeven?

Bij het vormgeven van de advertentie komt een stukje storytelling kijken. De vraag is hoe je jouw boodschap visueel vertaalt naar de klant. Aan de hand van jouw doelstelling kun je bepalen hoe de advertentie eruit gaat zien. Er zijn verschillende advertentiesoorten waaruit je kan kiezen. Zo zijn er advertenties in de vorm van foto, video, stories, Messenger, carrousel, dia, collectie en afspeelbaar. Bedenk goed hoe je jouw boodschap over wil brengen en wat jouw doelgroep het beste aanspreekt. Heb je bijvoorbeeld een webshop waarin je producten verkoopt, dan kunnen de advertentievormen ‘collectie’ of ‘carrousel’ een goede optie zijn.

Uiteraard moet je ook zorgen voor content. Onder content valt niet alleen tekst, maar ook beeldmateriaal als foto’s en video’s. Probeer te kijken naar wat je al tot je beschikking hebt. Vaak ligt er genoeg visueel materiaal klaar dat gebruikt kan worden. Daarnaast kun je ook aangeven waar deze advertenties zichtbaar zullen zijn. Advertenties kunnen namelijk naast Facebook ook zichtbaar zijn op Instagram, Messenger en in het Audience Network. Een breed scala aan platformen dus.

Meten is weten

Nadat je je Facebook-advertentie hebt opgezet en deze online staat, ben je natuurlijk benieuwd naar de resultaten. Gedurende de looptijd en nadien, kun je de resultaten bekijken in ‘advertentiebeheer’. Hier zie je verschillende details en specificaties over de advertentie. Er wordt onder andere inzicht gegeven in hoeveel mannen of vrouwen de advertentie hebben bekeken en/of er interactie mee hebben gehad, maar ook leeftijd, locatie en plaatsingen zijn inzichtelijk. Daarnaast vind je een overzicht van de gemaakte kosten, het bereik en de interacties. Indien je je advertentie op andere platformen hebt geplaatst krijg je ook te zien welke het meest succesvol is. Aan de hand hiervan kan je eventueel aanpassingen maken en bepaalde platforms uitschakelen.

Tip: Maak gebruik van a/b-tests. Hiermee kun je advertentiesoorten met elkaar vergelijken en bekijken wat de beste resultaten oplevert. Deze informatie kan je weer gebruiken voor toekomstige campagnes.

Natuurlijk kost het inzetten van advertenties geld, maar het is een investering in je bedrijf. Met organische posts alleen zal je namelijk veel minder resultaten behalen. Door gericht te targetten krijgt jouw bedrijf een groter bereik en doordat je zelf alles kan instellen houd jij de volledige controle gedurende de campagne.

Al met al is het opzetten van een Facebook-advertentie niet erg ingewikkeld, maar zorg er wel voor dat je vooraf goed onderzoek hebt gedaan en een duidelijke strategie hebt. Goed onderzoek is het halve werk!

Heb je vragen?

Stel ze aan Iris, onze Online Marketeer

Trek in meer blogs?